Minggu, 02 Maret 2014

Browse » home» » » » » » » » Dua Penjenayah Geng Zawa Dipenjara Dan Sebat

Dua Penjenayah Geng Zawa Dipenjara Dan Sebat


Dua Penjenayah Geng Zawa Dipenjara Dan Sebat
Dua Penjenayah Geng Zawa Dipenjara Dan Sebat - PASIR MAS : Dua anggota penjenayah Geng Zawa dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan merompak seorang pekerja sebuah stesen minyak menggunakan sepucuk pistol di sini pada November lalu.
Hakim Irwan Suainbon menjatuhkan hukuman tersebut ke atas Engku Asmawi Engku Harun, 25, dan Azman Mat Yusoff, 38, selepas kedua-dua tertuduh itu mengaku bersalah atas pertuduhan tersebut.
Engku Asmawi dan Azman didakwa melakukan rompakan secara berkumpulan ke atas Rosmalinda Ahmad, 27, dengan melarikan sebuah telefon bimbit Samsung Galaxy Y milik mangsa dan wang tunai tinjauan jualan minyak sebanyak RM2,800 menggunakan sepucuk pistol revolver .38 di sebuah stesen minyak di sini pada pukul 2.30 petang, 23 November lalu.
Engku Asmawi dari Pasir Mas dan Azman dari Bachok didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 397 kanun sama yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan juga boleh dikenakan sebat.
Mengikut fakta kes, semasa kejadian, mangsa sedang bekerja di pam minyak sebelum didatangi sebuah kereta Proton Wira dinaiki dua lelaki yang berhenti di pam minyak tempat mangsa bertugas sebelum merompak mangsa dan wang di kaunter minyak itu.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mariah Omar manakala tertuduh-tertuduh tidak diwakili peguam.
Irwan memerintahkan tertuduh-tertuduh menjalani hukuman penjara itu berkuat kuasa dari tarikh semalam.
Engku Asmawi dan Azman merupakan penjenayah yang menganggotai Geng Zawa yang banyak terlibat dalam kes-kes rompakan dan curi kenderaan di negeri ini.
Ketua penjenayah kumpulan itu yang dikenali sebagai Zawa Abd. Halim, 34, dari Pasir Mas yang mempunyai sembilan rekod jenayah mati ditembak polis di Kilometer 45 Jalan Kota Bharu-Kuala Krai berhampiran Kampung Kemuning, Machang pada 31 Oktober tahun lalu.
Zawa menjadi buruan polis selepas dia mencederakan seorang anggota polis di Paloh, Gua Musang ketika kereta Perodua Myvi milik sepasang suami isteri yang dilarikan cuba diperiksa oleh anggota polis terbabit sehari sebelum itu. – Kosmo

Tidak ada komentar:

Posting Komentar