Sabtu, 21 Desember 2013

Browse » home» » » » » » » » » » » Kerana Cinta Lelaki Ini Membangun Taj Mahal Tiruan Untuk Isterinya

Kerana Cinta Lelaki Ini Membangun Taj Mahal Tiruan Untuk Isterinya

Written By Bodrex Caem on 24 July 2013

Seorang pesara pegawai di India utara membangun bangunan Taj Mahal tiruan untuk mengenang isterinya yang telah meninggal dunia.

Faizul Hasan Quadri, yang berusia 77 tahun, sedang membangun "monumen cinta" untuk mendiang isterinya Tajammuli Begum di sebuah desa di Daerah Bulandshahr, negara   Uttar Pradesh.

"Jadi saya berjanji bahawa jika dia mati sebelum saya, saya akan membangun sebuah makam nan indah untuknya agar semua orang akan mengingatnya selama berabad-abad."

Dipisahkan waktu sekitar empat abad, para lelaki di balik bangunan megah nan agung Taj Mahal serta tiruannya di sebuah desa di India ini, disatukan oleh alasan yang sama: cinta luar biasa kepada perempuan yang telah mendampinginya serta semangat untuk mengabadikan cinta mereka.

Dan seperti monumen marmar putih milik Raja Mughal Shahjahan, yang telah menarik ribuan pengunjung, monumen milik Quadri juga membuat penasaran warga desa sekitar untuk melihat dari dekat "Taj Mahal" miliknya.

"Anda lihat, kami tak punya anak, jadi istriku selalu berkata, setelah kita mati, tidak akan ada seorang pun mengingat kita, kita akan dilupakan".

Jadi saya berjanji bahawa jika dia mati sebelum saya, saya akan membangun sebuah makam nan indah untuknya agar semua orang akan mengingatnya selama berabad-abad, "kata Quadri.

Tajammuli Begum meninggal dunia kerana kanser pada Desember 2011.
"Dia berumur 14 tahun ketika kami menikah. Saya tiga tahun lebih tua... Dia sangat lembut, sederhana, baik hati, dan semua orang menyayanginya. Ketika kami menikah, dia buta huruf. Kemudian, saya mengajarnya bahasa Urdu, tapi dia tidak pernah boleh menulis".

"Kami telah hidup bersama lebih dari 58 tahun, dan cinta kami terus tumbuh. Sekarang dia telah pergi, dia selalu ada di hati saya," katanya, lirih.

Lengkap dengan kubah dan menara, bangunan replika Taj Mahal milik Quadri sudah berdiri, namun banyak pekerjaan yang harus diselesaikan. Jendela-jendela, taman serta marmar putih, belum dipasang atau dibuat, sementara Quadri kini kehabisan wang. Tetapi dia menolak menerima bantuan.

"Ini bukan makam orang suci atau tempat ibadah, ini hanya makam isteri saya, dan saya tidak ingin membangun monumen isteri saya dengan menggunakan sumbangan dari orang lain. Saya ingin menyelesaikannya dengan menggunakan wang saya sendiri, tidak peduli berapa lama pekerjaannya," kata Quadri.

Quadri telah menjual sebidang lahan pertanian miliknya, perhiasan isterinya sampai tabungan hidupnya untuk membiayai pembangunan Taj Mahal.

Dia juga telah menghabiskan lebih dari $15.000    serta memserlukan setidaknya $ 10.000  .

"Saya telah mencuba untuk memenuhi janji saya, dan saya tidak akan menyerah, tidak peduli apa yang diperlukan," katanya.

Sama seperti di asli Taj Mahal, Quadri juga telah menyediakan tempat untuk makamnya yang berada di samping kubur isterinya. Dia juga selalu berdoa "kita juga harus bersama-sama di akhirat nanti".
sumber:memobee.com
D

Tidak ada komentar:

Posting Komentar